Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
12.07.2016 18:56 - Да поговорим със Сократ...
Автор: budha2 Категория: Други   
Прочетен: 2100 Коментари: 0 Гласове:
5


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 image

Скромен и безкористен в своя живот, той смятал, че богатството носи зло.

Когато Алкивиад пожелал да подари на философа голям участък земя, за да си построи къща, Сократ отвърнал:
- Ако се нуждаех от сандали и ти ми дадеше цяла кожа за тази цел, не бих ли станал за смях, ако я вземех?

image


"Човек е истински мъдър тогава, когато знае, че не знае нищо."

Именно на Сократ принадлежи прочутата фраза "Аз знам, че нищо не знам". Той е смятал, че доброто начало започва от малките неща и че има едно единствено добро – знанието. И едно единствено зло - невежеството.

„Хората си въобразяват, че знаят нещо, а се оказва, че нищо не знаят. И се получава, че знаейки за своето незнание, аз знам повече от всички останали."

image
http://www.fresher.ru/manager_content/images2/post-drevnegrecheskoj-mudrosti/3.jpg

На Сократ принадлежи и другата вечна сентенция: Не живей, за да ядеш, а яж, за да живееш.

Мъдрецът се надсмивал над тези, които се грижели само за материалните си нужди с думите: „Аз ям, за да живея. А някои хора живеят, за да ядат."

На света има тъй много неща, които не са ми нужни.

image
https://www.pinterest.com/pin/463096774159476246/


Ходейки из пазара, Сократ казвал: „Колко много неща има на света. Хората на пазара си купуват скъпи удоволствия, а аз безплатно си произвеждам свои собствени удоволствия от душата си."

Причината за доброто настроение

Веднъж един ученик на Сократ го попитал:
- Обясни ми, учителю, защо ти си винаги в добро настроение?
- Защото не притежавам нищо, за което бих страдал, ако го изгубя. – отговорил мъдрецът.

image
http://4.bp.blogspot.com/-33CMNmvC3RM/
Ut4m6wRwHTI/AAAAAAAAKZY/eLIX_y8y10E/s1600/Socrates



Какво е добродетел?

- Какво е добродетел? - попитал го един ученик.
- Нищо извън мярка. - отговорил Сократ.

Защо да ходиш в съда?

По време на някакъв спор, противникът на Сократ не се стърпял и го ударил. Изплашен от това, което се случило, той започнал да увещава философа да не подава оплакване в съда.
- Ако ме ритне едно магаре, дали ще ходя да се оплаквам в съда? - отговорил Сократ.

image


Слизането е по-лесно от изкачването

Хетерата Калисто веднъж с насмешка заявила на Сократ, че само ако поиска, може да привлече всички негови приятели и ученици, докато той не би могъл да направи същото с нейните.
- Разбира се, - отговорил философът. - Твоята задача ще е по-лесна - ако ти призовеш моите последователи да направят това, те ще слизат надолу, а ако аз призова твоите – те ще трябва да се изкачват.

Вземи от себе си

Веднъж един познат на Сократ, известен със своето прахосничество, попитал, кой би могъл да му заеме известна сума пари.
- Вземи на заем от себе си – казал Сократ – просто си съкрати разходите.

Да се жениш или да не се жениш?

„Женен или неженен, винаги ще съжаляваш. Ако би се давало в брака време за проба, то целият свят би се ограничил само с пробата."

image


Към Сократ се обърнал един от неговите ученици:
- Наумил съм да се оженя. Какво ще ме посъветваш?
- Гледай да не си като риба, която, попадайки в мрежата, се стреми да бъде свободна, а когато е на свобода, се стреми да попадне в мрежата. Но както и да постъпиш, винаги после ще съжаляваш.

image


Какво е смъртта?

Осъден на смърт, преди да изпие чашата с отрова, философът казал: „Щом не знаем какво е смъртта, не е логично да ни е страх."

„Смъртта може да е и най-голямата благодат за човека."

В съда, чувайки своята присъда, Сократ отговорил:
- Е, аз отивам, за да умра. Вие оставате, за да живеете. А кое от двете е по-добро, на човек не е известно.

http://www.gnezdoto.net/



Гласувай:
6



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: budha2
Категория: Други
Прочетен: 8684365
Постинги: 4190
Коментари: 1130
Гласове: 1577
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031