Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
31.05.2009 10:04 - Кърджалийски времена или за знаците на съдбата
Автор: toross Категория: Политика   
Прочетен: 1765 Коментари: 0 Гласове:
0



Кърджалийски времена или за знаците на съдбата
След толкова нещастия с човешки трупове по празници не се научихме да четем знаците, които ни дава съдбата. Аз лично вярвам в тях – някак си много станаха тези белези на съдбата в битието ни. Думата ми е за катастрофата в местността Бакаджик край Ямбол, която отне живота на 16 души, а още 15 берат душа по болниците. Всички тези хора тръгнали на Национален тракийски събор на хубавия празник Спасовден.
Втори ден трагедията пълни медии, правителството обяви национален траур и веднага се изработиха първите „работни версии” – вина на шофьора, неизправност във фирмата собственик на автобуса, човешка грешка, случайност и чак накрая и май съвсем скромно промълвена основната – техническа, морална и физическа износеност на превозното средство. А „превозното средство” е легендарния нашенски автобус „Чавдар”, произведен в заводите в Бетевград, който отдавна е в историята. Мислех, че и автобусите му са в историята – поне по нашите краища отдавна не съм видял „чавдарец” в движение. Засега нещата отиват да го отнесе нещастния шофьор, сякаш има нормален човек да пожелае смъртта на толкова хора, а вътрешния министър Миков в парламента с характерния си диалект от северо-запада „изтъкна причини” за катастрофата като: „нямаллло списък с пътуващите”, лллипсваллла табеллла за „слллучаен превоз”, т.е. трябвало да се продават на пенсионерите „билллети”, можело да се окаже и нарушение в извършваните „прегллледи”. Просто да се чудиш.
Но пък първите държавни мъже веднага потеглиха с мерцедесите си към „мястото на трагедията” и всички телевизии веднага реагираха/по няколко пъти/ със скръбните лица на Първанов и Станишев. Веднага обявиха национален траур, нищо че когато на гарата в Червен бряг изгоряха като факли 9 души цялата държава чакаше президента Гоце да се върне от лов, за да разпореди какво да се прави, но сега е изборно време, може и от трагедията да се прави политика. И това е знак на съдбата, нали?
А причините са много, много дълбоки – някъде в безбрежните дебри на администрацията, разрешила на подобни социалистически гробници да се движат по пътищата. Нищо че Изпълнителният директор на "Автомобилна администрация" Володя Киров /член на Висшия съвет на БСП/ заяви, че разпоредил проверка на автобусната фирма и на сервиза, извършил техническия преглед, сякаш не е наясно как се правят така наречените технически прегледи на автобуси на повече от 20 год. Да не говорим за антиката „Чавдар”, за която си струва да разкажем.
Още в далечната 1924 год. един майстор-колар/ще рече производител на каруци/ от Орхание/Ботевград/ създава собствена железарска работилница като започва с бракувано шаси от Фиат, върху което е надстроена и първата каросерия и с това превозно средство осъществява пътнически превози в областта. Името на предприемчивия българин е Рачо Вълков Джамбов. През 1934 г. е изработен и първият закрит автобус върху товарно шаси от Мерцедес-Бенц, а в края на 40-те години работилницата се разраства с посредничеството на Додж, Плимут и Крайслер, с които Джамбов сключва дългосрочни контракти. Разбира се, през 1947 год. работилницата е национализирана и преименувана на Автокарусерийна „Георги Димитров”, договорите със западните гиганти прекратени и автобусите вече се базират на шасита от СССР и Чехия. През 1956 год. във връзка с възшествието на Тато на върха на властта и „предложението на работническия колектив” работилницата е преименувана в завод „Чавдар” в чест на „легендарния партизански отряд”, където се е трудил на нелегалния фронт самия Тодор Живков. Инициатор за преименуването е Дмитрий Станишев – баща на настоящия премиер – който също бил партизанин-чавдарец. Заводът „Чавдар” произвежда „легентарните” сандъци „Чавдар-Туту”, „Пионер” и още куп чавдарци на колела. Разправят, че през 1983 год. поканили основателя на работилницата Рачо Джамбов да види новия модел „Чавдар-130”. Човекът се повъртял около произведението, погледнал двигателя, шасито и „екстрите”, после попитал къде е климатика, защото неговите партньори още преди десетилетия произвеждали автобуси само с тази нечувана екстра за социализма и след няколко дни получил инфаркт от видяното докъде са докарали другарите „производството”. Не доживял основателя времената да му реституират коларо-железарската работилница и май е по-добре, защото през 1999 год. предприятието окончателно е ликвидирано. Предприятието е ликвидирано преди десет години, но „произведенията” му още са в експлоатация , както казваха в казармата.
Та такова произведение на социалистическата партизанска икономика прегази 16 българи край Бакъджик. И това е знак на съдбата.
Ами не е ли злокобен знак на събдата, че в деня на национален траур националната Нова телевизия не се отказа от поредния си концерт под благовидния предлог „пускайте есемеси за благотворителност”. Ляха са песньовки и танци от екрана с шармантната Гала като водеща. Разбира се и Милко Калайджиев пусна глас. И Нелина по поръка на „Пайнер”. То бива, бива безочие, ама чак пък толкова. Май още съществува оная организация СЕМ, която следи за чистота на ефира?!
От този край е бащата на създаделя на компютъра Джон Атанасов, който с много чар на позабравен български произнасяше „Бакъджик”. Дали сред загиналите вчера не е бил някой нов Джон Атанасов? И това е знак на съдбата.

Като споменах за местността Бакъджик се сетих, че в нашата история тя е известна и с това, че там е шетал легендарния Индже войвода, който дълги години води кървави сражения с кърджалийте. Селата, известни като Бакъджиците са били негова губерния. Там е намирал спокойствие и верни ятаци. И се питам дали в онези мрачни кърджалийски времена Индже войвода е губил в сражение за един ден цели 16 живота. Едва ли, съмнявам се. Постигнахме го ние след 200 години с творението на социалистическата икономика, кръстено на легендарния партизански отряд „Чавдар”.
И това, ако не е знак от съдбата...



Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: toross
Категория: Политика
Прочетен: 9541803
Постинги: 935
Коментари: 6147
Гласове: 9515
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031