Най-четени
1. zahariada
2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. stela50
12. getmans1
13. zaw12929
14. tota
2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. stela50
12. getmans1
13. zaw12929
14. tota
Най-активни
1. sarang
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
Постинг
06.05.2009 19:39 -
Съдбата, Балканска...
Пуснете си Djurdjevdan, отсипете вино...
Размер на шрифта: A+ / нормален / A-
Христо МАРКОВ
Децата се тълпяхме, защото младите моми ни привличаха, както може да привлича женската плът само в годините на пуберитета. Наричаха го този ритуал „забраждане на булката” или „вричане на жениха” и бабите задължително подсмърчаха и повтаряха „женило-теглило”. Доста години по-късно научих, че ритуалът е всъщност обричане на жената/невестата/ в пазене на дома, докато мъжът и` воюва. Според фолклористи ритуалът е унаследен от древни времена, но възроден след Сръбско-българската война и после в поредицата войни след 1912 г., когато мъжкото население било мобилизирано по фронтовете на Дойран, Видин и Добруджа. Опазването на рода, дома и реколтата било дело женско. Мъжете се връщали да направят поредното отроче за продължител на рода и пак подхващали пътищата на войната. Избрали „забраждането” да е на деня на св. Георги Победоносец - героят мъченик, с когото фолклорната традиция свързва езическите пролетни скотовъдни култове и мотивите на змееборството пък и нали той освобождава девойката, предопределена за жертва. По този начин се „социализирала жената”, поемала семейната тежест пишеха изследователи на фолклора.
Не знам дали този обичай се е запазил, но скоро научих, че е запазен в Сърбия. То нали историята ни е все преплетена... Там е работата, че един гениален балканец откри празника и го увековечи във всемирен хит. Става дума за Горан Брегович, разбира се, който в едно интервю преди десетина години разказва как е създал песента Djurdjevdan, Ederlezi или по нашенски Гергьовден още с групата си Bielo Dugme, но после решил да включи в изпълнението нашите сестри Радкови, защото ... българите имат усет за този празник. И разказва за обичая едно към едно, както се празнуваше по българските села. Със забраждането, събуването на момите и прекадяването. Когато САЩ бомбандира Сърбия, Брегович събра отново Bielo Dugme и изпяха Djurdjevdan на летището в Белград. Ей така, за удоволствие и по древен балкански обичай.
На Гергьовден изнасят бойните знамена на българската армия, която вече се събира на един стадион, редят се държавници и владици, но надали някой ще се сети за древния обичай да се „забражда невестата”, та покрай веселието, люлките и цветята да се сети българина за тежката съдба на рода. Нищо. Вие си припомнете, че побеждавайки демона на злото (змей, дракон), Св. Георги възстановява хармонията на балканското ни битие. И си пуснете задължително Djurdjevdan. После отсипете от виното за мъртвите и отпийте за живите. Такава ни е съдбата. Балканска.
PlovdivMedia - Пуснете си Djurdjevdan, отсипете вино...
В селата на централна Северна България имаше странен обичай по Гергьовден. Преди да се седне на трапезата със задължителното агнешко и младото вино, преди да се прекадят обредните хлябове и стадата, всички млади булки, омъжени през тази година/в зимните месеци/, излизат на мегдана с невестинските си премени. Кръстниците (или кумовете) свалят ритуално връхната им дреха и събуват обувките им, после им дават обикновени чепици и ги забраждат с кърпа/чембер/.Христо МАРКОВ
Децата се тълпяхме, защото младите моми ни привличаха, както може да привлича женската плът само в годините на пуберитета. Наричаха го този ритуал „забраждане на булката” или „вричане на жениха” и бабите задължително подсмърчаха и повтаряха „женило-теглило”. Доста години по-късно научих, че ритуалът е всъщност обричане на жената/невестата/ в пазене на дома, докато мъжът и` воюва. Според фолклористи ритуалът е унаследен от древни времена, но възроден след Сръбско-българската война и после в поредицата войни след 1912 г., когато мъжкото население било мобилизирано по фронтовете на Дойран, Видин и Добруджа. Опазването на рода, дома и реколтата било дело женско. Мъжете се връщали да направят поредното отроче за продължител на рода и пак подхващали пътищата на войната. Избрали „забраждането” да е на деня на св. Георги Победоносец - героят мъченик, с когото фолклорната традиция свързва езическите пролетни скотовъдни култове и мотивите на змееборството пък и нали той освобождава девойката, предопределена за жертва. По този начин се „социализирала жената”, поемала семейната тежест пишеха изследователи на фолклора.
Не знам дали този обичай се е запазил, но скоро научих, че е запазен в Сърбия. То нали историята ни е все преплетена... Там е работата, че един гениален балканец откри празника и го увековечи във всемирен хит. Става дума за Горан Брегович, разбира се, който в едно интервю преди десетина години разказва как е създал песента Djurdjevdan, Ederlezi или по нашенски Гергьовден още с групата си Bielo Dugme, но после решил да включи в изпълнението нашите сестри Радкови, защото ... българите имат усет за този празник. И разказва за обичая едно към едно, както се празнуваше по българските села. Със забраждането, събуването на момите и прекадяването. Когато САЩ бомбандира Сърбия, Брегович събра отново Bielo Dugme и изпяха Djurdjevdan на летището в Белград. Ей така, за удоволствие и по древен балкански обичай.
На Гергьовден изнасят бойните знамена на българската армия, която вече се събира на един стадион, редят се държавници и владици, но надали някой ще се сети за древния обичай да се „забражда невестата”, та покрай веселието, люлките и цветята да се сети българина за тежката съдба на рода. Нищо. Вие си припомнете, че побеждавайки демона на злото (змей, дракон), Св. Георги възстановява хармонията на балканското ни битие. И си пуснете задължително Djurdjevdan. После отсипете от виното за мъртвите и отпийте за живите. Такава ни е съдбата. Балканска.
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари
Търсене
Блогрол
1. Григор Симов - един антикомунист
2. Чара с Чар в блогарите
3. Медиапул
4. Промените 89
5. Е - вестник
6. Гласът на жабата
7. Декомунизация
8. в-к Дневник
9. блиц
10. Бивол
11. Големият Живко Желев
12. Блога на Милен Радев
13. сайт Държавна сигурност
14. Пловдив 24
15. Разузнаване
16. Радио Пловдив
17. П О Т
18. Марица - Пловдив
19. П. Симеонов - документи
20. Пловдив Утре
21. ЦИК - Избори
22. ЕСК
23. Пловдив-онлайн
24. Трафик-Пловдив
25. 24 часа
26. СПОРТАЛ
27. VBOX 7
28. ФАКЕЛ - Р. Леонидов
2. Чара с Чар в блогарите
3. Медиапул
4. Промените 89
5. Е - вестник
6. Гласът на жабата
7. Декомунизация
8. в-к Дневник
9. блиц
10. Бивол
11. Големият Живко Желев
12. Блога на Милен Радев
13. сайт Държавна сигурност
14. Пловдив 24
15. Разузнаване
16. Радио Пловдив
17. П О Т
18. Марица - Пловдив
19. П. Симеонов - документи
20. Пловдив Утре
21. ЦИК - Избори
22. ЕСК
23. Пловдив-онлайн
24. Трафик-Пловдив
25. 24 часа
26. СПОРТАЛ
27. VBOX 7
28. ФАКЕЛ - Р. Леонидов