2. radostinalassa
3. iliaganchev
4. demograph
5. reporter
6. zahariada
7. kvg55
8. mt46
9. planinitenabulgaria
10. varg1
11. iw69
12. grigorsimov
13. wonder
14. leonleonovpom2
2. katan
3. leonleonovpom2
4. wonder
5. ka4ak
6. mt46
7. ambroziia
8. dobrota
9. milena6
10. donkatoneva
2. lamb
3. radostinalassa
4. hadjito
5. dokito
6. rosiela
7. iw69
8. varg1
9. kalpak
10. savaarhimandrit



Разрухата на божествената обич. /Недялко Славов. Пиафе. 2018, „Хермес”/
Деко /както го наричаме приятелите в Пловдив/ остава верен на себе си – катастрофичността, откриваща себе си в „432 херца” и „Камбаната”, в новия му роман разтърсва чрез любовта. Най-човешкото, съкровено и влудяващо чувство се разгръща чрез апокалиптичните проекции на света за двама, Дали пък това не е усещането за края, за резигниращите вопли в душите на 21 век… „Това се ние – цялото Човечество… жена и мъж, които си отиват…” – това е и романът на Недялко Славов „Пиафе” – зарът без цифри.
Недялко Славов имаше инвенцията и таланта да направи може би най-тежкия преход от поезията към прозата, тягосната проза, която търси своите отговори в битието, проблематизирано от размиването на границите, на човешкото. В постмодерния свят на мултикултурализма, на всесилните джендъри, един автор го връхлита любовта, също както смъртта, която „винаги връхлита откъм лявото рамо”. И защо пък точно лявото рамо, може би, „защото десните пътища Господ наглежда, а левите са развалени” /Библия, Стар завет, Притчи Соломонови, гл. 4, 28/. Нещо наруши Божия ред – да има мъж и жена, любов, вода и въздух, нещо наруши хармонията, жената да ражда, мъжът да опложда и така да върви светът. Това всъщност е основната тема на Деко, просто да има нормалност, а ако ще бягаме от Божествения ред – поне да сме от последните… Това всъщност е пиафе – изящното животно коня пристъпва на манежа, ако жокея търси сливането с него чрез обичта и тогава и само тогава се случва изящният танц на сливането. В романа дори и тук е потърсена метафората – дървеното конче – което, аха и ще е пиафе. Изработено в някаква работилничка за дървени /екологични/ детски играчки в някакъв малък български, даже неизвестен град. Литературата си прави шеги понякога. Деко трябва да знае, а ако не знае аз ще му кажа, че има такъв град. Той е съвсем мъничък и се нарича Ябланица, наистина е близо до река Дунав и в него бе единствената фабрика за дървени играчки. Не знам дали съществува или приватизацията го е изяла, но имаше такъв град и такава фабрика, която правеше дървени кончета. Бяха толкова изящни, че приличаха на любовта със Силвия Томова, например. Фабриката се казваше „Детски свят” и в този град преди много години срещнах за пръв път любовта.
Имаше време на много силна пловдивска проза, особено от жени /Ина Иванова, Силвия Димитрова, Б. Апостолова/ с изящна фраза, дълбоки психологически смисли, сензитивни и изведнъж се появи поета Недялко Славов в поредица от силни, много силни романи, които проблематизираха битието и насочваха към изрядния божествен ред. Сякаш либералстващия поет чрез тях стана консерватор. И нещо, което никога, ама наистина никога не бива да се забравя. Големият Цветан Тодоров, този супер модерен семиотик в края на живота си казваше от Париж – „И все пак голямата литература е наратив. /Т.е. – разказ, сюжет, история/”. „Пиафе” е лека за четене, на „един дъх”, в нея е история от „сега, от днес”, тя няма по американски „щастлив край”, любовна история на Зара и Крис, светлото изживяване на секса, което стига до съвременното „селфи на пениса” и трагизмът ни натиска, натиска с всяка следваща страница. Нещо сме загубили, страшно сме потънали в „модерността” – Зара в алкохола, а Крис в антиквариата с кончето, което ей сега ще изтанцува пиафе. /Дали пък не е метафора на вехтата любов/.
Прозата винаги е и социална, а днес авторът е без избор след изкривяванията на устойчивите библейски принципи. В „Пиафе” една красива, съвременна, секси, умна, чувствителна жена прави доброволен отказ да създаде живот, да го отгледа и да му се радва. Това, струва ми се, е най-силният патриархален шок в литературата ни досега. Но в никакъв случай не е обяснение на текста, някак си по тангентата ще е, ако спрем дотук. Защото като контрапункт са овалните секс-сцени, в които намираме яростната, влудяващата, горещата Любов между Зара и Крис! /Ах, тая Силвия Томова…/. И патриархалното ни мнозинство се чувства травмирано от загубата на страстта и Любовта в края на този разтърсващ разказ. А в разказа се е самоостранил автора, чуваме само двата потока на историята, на мъжкия /Крис/ и женския глас /Зара/. Този тип повествование е сложно и не чак толкова познато в литературата ни, ракурсът към вечните теми – за любовта, секса, чувстването на живота и смъртта – задълбава в личното „Аз”, без собственото „Его”. Сякаш усеща читателят хармонията на двата потока на разказа – на Зара и Крис – и сякаш „светът е за двама”. Това е наистина изумителното майсторство на Деко в романа! И най-стряскащо, поне за мен, е баланса, който е намерил между личното „мъжко” чувстване и разтапянето в „женското”. В началото на романа сериозно се страхувах, че ще изпадне в маниернечене, че ще изпадне в противоречие в полифонията на двата гласа, но е успял и в това е най-доброто постижение на автора! Нюансите са в полза на женската жизненост и виталитет.
Любовните романи, историите за изгаряща, страстна, изпепеляваща любов, текстовете за „amor sacra” обикновено самоизпадат в бравурна идеализация, сълзливо натоварване или пък авторите търсят архетипно и митологично интерпретиране на обичта. Бих могъл и аз да потърся такива проекции в романа на Деко, но ще е прекалено претенциозно и ще ми избяга интерпретацията на обикновените страсти, а това е най-затормозяващия опит за тълкуване на деликатността в отношенията ни. Предпочитам да чета за страстите и сексуалността на човешкото, да се провирам през сложните психологични възбуди у героите. И Зара неусетно уплътнява образа си, а Крис е съвременния плътен и възбуждащ, търсещ самец. И така двамата все тръгват нанякъде, но се оказва , че пак са на същото място, в същата компания, в същото легло, дори морето е същото само размества леко пластовете. Усърдието. Пиафе е усърдието на обичащия, стоенето на място, идването на вятъра, който да ни помете. А историята сякаш е делнично обикновена. Мария, Андрей, детската сексуалност, пенсионираният психолог са само помощни ремарки в света на двамата герои и тогава идва ред на въпросите – „Какво пиафе, те не са влюбени, те просто съществуват. Крачат насам-натам. .. За играчките питам.” А, че дали статиката не обживява романа?!
И още нещо, което не бива да пропусна, защото все пак книгата е написана от поет. През цялото повествование има един образ, който незабележимо, дискретно присъства и удивително съвпада с настроенията. Дъждът! Не знам дали авторът е търсил съзнателно този образ, но литературата нали е това – да създава сама себе си чрез усещането на читателя. „Пръска рехав, безтегловен дъжд. Дъжд-мъгла, пълен със силуети и с една листопадна, есенна, прередила лятото тъга. Там, напред, през дъждовната паяжина, е целта ми – градът на пиафе.” Понякога си струва да четеш само за един такъв образ! В българската литература дъждът е много интерпретиран, дори едно време мислех да пиша дипломна работа за дъждът в нашата литература. После открих стихотворението „Дъжд” в стихосбирката „Зарници” на Трифон Кунев и разбрах, че всичко е казано и се отказах. По особен начин и романът на Деко се включва в този литературоведски разговор – по чудесен начин, с едни безметежни образи и страсти. В „Дъжд” на Трифон Кунев дъждът е оплодителната сила, падащ върху земното лоно, а в „Пиафе” един объркан, изначално желаещ субект се отказва от оплодителната сила на дъжда. Доброволно, след изгубването и на мъжа, и на волята за живот… Но и в този дъжд тръгва Крис в тунела от светлини и търси отговор „Кой смрази мъжа и жената?”… Липсата на пиафе. И логично полита, разперва ръце… не, той лети…
Убеден съм, че романът на Недялко Славов още дълго ще бъде интерпретиран, преразказван, чувстван, защото социума намира в него свой отговор на безтелесното острастяване, запълващо телесната слабост и психическата пустош. Силен текст. Пиафе съществува, но… къде ли е. Липсва, няма го, станали сме консуматори, „адамовата ябълка отброява” и всички сме забравили, че има божествена матрица, която е … Пиафе. Просто прочетете „Пиафе”.
Тагове:
СТРАХОВЕ И НАДЕЖДИ В КРАЯ НА ГОДИНАТА
ПУТИН ПРЕКРАТИ ТЕАТЪРА „КАБУКИ”
2. Чара с Чар в блогарите
3. Медиапул
4. Промените 89
5. Е - вестник
6. Гласът на жабата
7. Декомунизация
8. в-к Дневник
9. блиц
10. Бивол
11. Големият Живко Желев
12. Блога на Милен Радев
13. сайт Държавна сигурност
14. Пловдив 24
15. Разузнаване
16. Радио Пловдив
17. П О Т
18. Марица - Пловдив
19. П. Симеонов - документи
20. Пловдив Утре
21. ЦИК - Избори
22. ЕСК
23. Пловдив-онлайн
24. Трафик-Пловдив
25. 24 часа
26. СПОРТАЛ
27. VBOX 7
28. ФАКЕЛ - Р. Леонидов