2. radostinalassa
3. iliaganchev
4. demograph
5. reporter
6. zahariada
7. kvg55
8. mt46
9. planinitenabulgaria
10. varg1
11. iw69
12. grigorsimov
13. wonder
14. leonleonovpom2
2. katan
3. leonleonovpom2
4. wonder
5. ka4ak
6. mt46
7. ambroziia
8. dobrota
9. milena6
10. donkatoneva
2. lamb
3. radostinalassa
4. hadjito
5. dokito
6. rosiela
7. iw69
8. varg1
9. kalpak
10. savaarhimandrit


„Певецо! Сега се облечи и тичай на площада”.
/Александър Секулов. „Море на живите”. 2016, Изток-Запад/; „Хроники и химни”, 2018, Хермес.
Рядко се изкушавам в последно време да тълкувам литературни текстове, но понякога всеобщата бледност в „словестната ни нива” ме гневи и дразни. Книгата „Море на живите” се появи през 2016 год. и освен спорадичните хвалебствия, награди, „мъдрословия” и потупвания май нямаше нищо, а очаквах да се насладя на умни и всеотдайни тълкуватели, освен дежурните, бравурни и „фенски” възхити. А точно тази книга на Сашо Секулов викаше своите тълкуватели. Защото е искрена, енергийно кълбо е , пренася в друга литературна орбита и НЕ е книга на вдъхновението, а е ЦЯЛА книга на нашия град, агора и море. Тя прескача и търси изповедното в механизма на гените, които всички носим, но не намираме Божественото в тази генна мутация на преживяното. Не всеки ще постигне онова докосване до вечността, до „моретата за спомен”. Още размишляваха мъдрословите и тресна „Хроники и химни”.Тя не е друга, тя е продължение… Поетът се е облякъл и трябва да тича на агората, за да разкаже за вечните митове, разхвърляни по калдаръма на битието. Или по другия начин – „ трябва да избием всички в хекзаметър, невъзмутими като древните поети.” Сашо не прави дори опити да разруши старото и да изгради нещо ново /в последните години всеки поет се опитва да направи това…/. Не ! Той просто променя структурите на мисълта в стряскащата по форма сбирка на песните от представянето на текста. Морето на живите естествено се превръща в „хроники и химни”, за да подчертае, че съществува и е съществувало в големите човешки митове и реалиите на съня, да разбереш, че има необясним възторг, че си жив, той разказва, доизмисля, играе с митовете и с неговите лабиринти, просто сякаш кара читателя да му се радва, а масовата простотия унищожава Мита и най-вече Символа. Не знам другите тълкуватели, но аз откривам в „хрониките и химните” далечния глас на Одисеас Елитис, казвал съм го на Сашо, а за себе си го потвърждавам и сега – великият тест за всеки поет е да говориш простичко, ясно и красиво за големият Смисъл. Елитис го може с типичната левантийска образност. Звучи така: „Ако „разглобиш” Гърция, накрая, ще видиш, че ти остават една маслина, едно лозе и един кораб. Което значи, че толкова ти трябва да я изградиш отново.”. С „Море на живите” Секулов разглоби кораба, с „Хроники и химни” прибави маслината, очакваме да завърши с лозето и да съпреживее удоволствието на Елитис.
Познавам Сашо Секулов повече от 30 години и бе от най-органичните филолози в студентските години. Хвърляше се смело в нови и нови пътувания, но никога не изневери на първата и голяма своя любов – поезията. А с „Море на живите” и „Хроники и химни” не само ни изненадва, но преди всичко стряска. Сашо вървя през годините във всички литературни жанрове и когато аха да се кротне в изящната проза намери своя миг на откровение в нова поетика, непозната като изразни жестове . Всъщност сега откривам, че това е прелюдията към един сюблимен текст – „Дебелянов и ангелите”. Там властваше империята на спомена, а в двете стихосбирки се разпорежда империята на словото и така затваряме кръга на човечността: „не си безлюден остров ти, ако се съмняваш в империята, в умението й да живее единствено сред красотата”. Преди 7 години попаднахме в една група, която трябваше да напише концепцията, с която Пловдив да кандидатства за приза европейска столица на културата. Работихме много. По идея на Сашо направихме „Град и скорост” – едно интелектуално бижу, което простаците от общинската фондация успяха да унищожат. Сега си мисля, че е било за добро – нямаше, може би, да се появят двете стихосбирки – те обемат големия Символ – Града, поселището, агората, които се разтваря в морето. В безбрежното синьо на вечността. И затова „Дворците ще опразним, тържищата, стъгдите, ще можем да живеем само като варвари.”/Секулов/. Тук отново идва вечната илюзия за друг Певец: „Сега какво ще правиме без варвари?
За нас все пак те бяха разрешение.”/Кавафис/. Дълго се рових в творчеството на оракулите на вечните символи, в поетите на Егея, в полъха на империите, търсех нишките на Сашо, но изненадващо ги открих в един от върховете на голямата словестност. Немур Акелеш е персийски поет /ирански/, който възпява бившата империя на Семирамида, изумителна поезия на вечността, песен за любов, камък и бъдеще: „как Орион със златния си меч
разпръсна и високо разпиля
праха от сънищата на момичетата,
които дъхат на босилек и на здравец…”. Акелеш едва ли е чел българска поезия /той е шиитски проповедник/, бг-поети едва ли са чели негови слова, но тук е великото тайнство на нашепването на високата словестност извираща от силата на митологичното.
В последната си книга Сашо намира точния диалог с големите, вечни текстове на полисемантичността. Често споменава за агората, площада, но и за стъгдите, което е по същество същото – селски площад. Разликата е в усещането за обем. Някъде в дълбините на езика има сходства, често съвсем отплеснати в други значения. / в шопския диалект аналогията е с думата „стрецао”, което по същество е също „агора” /. Има и такъв прочит на „Хроники и химни” като ребус, като енигма. Въпрос на вкус, привличане и обяздване.
Въобще, да четеш и разбираш Секулов трябва да го познаваш, поне в последните му две книги е задължително. Така си мисля. По някакъв мистичен начин се превръща в Одисей – наблюдава и размества пластовете на топосите на морето, водата и свободата – вълна, галера, платноход, вълнорез, остров, флотилия, пясък, пяна, риба и люспа. И някъде настрани сякаш остава тъгата за варварите /Какво е човек да бъдещ, „Море на живите”/. Може би и това е причината да отсъствам на представянето на „ Хроники и химни” – да има тъга за варвари, но нека бъдат по-далеч от избраните…
„Боже, колко синьо хабиш, за да не те виждаме!" – казваше критянина Елитис , а в началото на 21 век един силен глас от Пловдив поиска да отвори портала на всички времена, да изчезнат бъдеще, настояще и минало, да се слеят с вятъра, който да ги носи по хекзаметъра, защото този, който запее Химна на свободата има голяма вероятност да попълни стената на плача в Империята… А дали не е типично секуловска метафора или пловдивска, погълнала кодовете на вечността ?... Има много време в тези две книги на Сашо – за натрупване на светове, за меланхолия по изчезващото синьо, за шепот от изящното тяло на вакханките, за … толкова много романтика и жестокост…
Дълго се чудех дали пък тази поезия не е жест към сюрреализма, дали типичната епическа словестност не е поклон към странен позив за метафоричния строй на модерността?... Нека оставим на читателя да търси отговорите за себе си. В крайна сметка някога ни бе виновно невежеството, а днес ни е виновно прекаленото познание… Напевната поезия на Сашо Секулов е слънце, вода и камък – епическа, която се чете пред всички и за всички. Четем поезията Му и за да знаем, че безбрежното синьо на морето и островната земя, както и Империята няма никога да загубим, а дори и да го направим ще се върнем с флотилии или „кораби от светлина”. Поне ще има остров, където да отсядаме, но само да спрем и пак ще затрополят гладиаторските напъни за свобода…
Изпитах огромно удоволствие от общуването с тези „хроники и химни”, дори в началото ми се стори прекалено заглавието, но в епическия текст потънах … И вечността на водата изтри съмненията. Ах, колко искам да има повече българи да прочетат тези стихове!
Кой е Тъмният народ? Истината е за смели...
Много внимателно слушах и видях изказван...
2. Чара с Чар в блогарите
3. Медиапул
4. Промените 89
5. Е - вестник
6. Гласът на жабата
7. Декомунизация
8. в-к Дневник
9. блиц
10. Бивол
11. Големият Живко Желев
12. Блога на Милен Радев
13. сайт Държавна сигурност
14. Пловдив 24
15. Разузнаване
16. Радио Пловдив
17. П О Т
18. Марица - Пловдив
19. П. Симеонов - документи
20. Пловдив Утре
21. ЦИК - Избори
22. ЕСК
23. Пловдив-онлайн
24. Трафик-Пловдив
25. 24 часа
26. СПОРТАЛ
27. VBOX 7
28. ФАКЕЛ - Р. Леонидов