Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.09.2009 19:00 - Да почетем Вазов?
Автор: sexolog Категория: Тя и той   
Прочетен: 16768 Коментари: 46 Гласове:
6



специално лирическо отклонение за Томас ;)

Предварително разяснение: дете в 6 клас рони сълзи над "Под игото". "За кого ти е мъчно?" - питам. "За мен, нищо не мога да разбера, вече за трети път препрочитам един и същи абзац, и - ни-щи-чко!"

Понеже аз лично го успокоявах детето, и за да му докажа, че не е трудно, надникнах в намокрения текст... Е, превеждах... но ми отне доста време.

Томас, нищо общо с ДПС, пълно си е с турцизми, архаизми (и нови вече!), а сега виждам, че има и бая русизми, а и падежи... Само ще отбележа проблемните места, който не го мързи - да прочете и да се опита да обясни на някое 12-годишно с думи прости...

...Над куностаса имаше втъкната осветена (осветена от някой лъч светлина? или?) босилкова китка и върбово клонче от цветната неделя (Това не е ТАЗИ Цветна неделя, за която би си помислило 1 дете!!!). Тяхното присъствие в къщата носеше здраве и благодат. На околовръст по стените - полици с фарфорови (не знаят,какво е фарфор, уви - вече го няма!) блюда (- русизъм), обезателно (- русизъм ) украшение за всяка къща, която се почита, а в ъглите - триъгълни полички с цветарник (цветарник? - и аз не знам,какво е това! Саксия ли, ваза ли... но звучи като "развъдник за цветя" в съвр. български)) отгоре. Времето отдавна беше изтикало старата мода с чибуците , които също украсяваха стените, с жълти кехлибареви ( кехлибар ако не си виждал също няма да знаеш,какво е. А къде да се види сега той?)смукални и с варакладосани лули. Марко в угода (-русизъм) на традицията беше задържал само един чибук за свое лично употребление - русизъм. Стената, що беше срещу прозорците, играеше важната роля на картинна галерия. Тя беше "ермитажът" (отново понятие, свързано с лична култура.) на бай Марковата къща. Той съдържаше всичко шест, с позлатени кръжила, литографически (да кажем, понятие от лична к-ра, но не може да се очаква, че всяко дете го знае) картини, донесени от Влашко (Звучи като че този Влашко е някакъв човек...). Странният им избор свидетелствуваше за лесния художествен вкус на онова време. (- лесен вкус?  )

И след 2-3 изречения:

Над "мученишката" (архаизъм!) картина стоеше голям стенен часовник с махало (детето не знаеше, какво е това махало, аз отначало се учудих, а после осъзнах, че и моите деца няма да знаят какво е махало), чиито синджири и топузи падаха до самите  възглавници на миндера. Тоя многогодишен часовник отдавна беше изслужил службата си: машините се бяха изтъркали, пружините разслабили, белия глеч на часопоказателя изпопукан, както и стрелите - изкривени и халтави.

А сега си представете, че вие четете текст, в който всяка трета дума е "пииип!" Ем, и аз ще се разрева, ще реша, че съм тъпа нещо... щото е на български.

И много жалко, защото покрай разшифровката на понятия, децата в никакъв случай не могат да уловят настроението на описанието, всичкото, което е казано между запетайките за стопанина на стаята, за миналото му, за душевността му...

Не е справедливо да се обвиняват постоянно тези деца: такива били,онакива. Ние сме ги поставили в такава среда, децата се "издялкват" от големите. Живеят в такова време, и това е!

А ако някой е загрижен бъдещите поколения да обикнат Вазов и да оценят,какъв е приносът му в културата на един абсолютно гол от култура тогава народ, нека да се постарае да постави пояснения в Под игото поне - да станат известни тези думички за наследниците ни, а не да ги обвиняваме в незнание. Повярвайте ми, това не може да бъде работа на учителите, защото е прекалено обемна.



Тагове:   Вазов,


Гласувай:
6



1. анонимен - Но как това всичко
03.09.2009 19:08
се свързва със секса?
Това не мога да проумея!
цитирай
2. lubopitstvo - Какво да кажа..-и е вярно и не е.
03.09.2009 19:13
Дъщеря ми, която е на 15, чете последно "Мамино детенце". Не плака, защото реве само за момчета, но и нищо не разбра.
То че не разбра-как да е, по-лошото е, че не пита, за да й обясня.
Когато аз бях дете също не разбирах, но питах и след това продължавах напред.

Иначе, съгласна съм, че това е литература от друго време-толкова далечно от нашето съвремие. Но и аз сега чета една книга на Еко за време някъде преди половин век, току не разбирам, но се боря.
Няма го желанието в децата.
Важното е да бъдат накарани да четат. И ако ще започнат с желание "Хари Потър", нека да е тя. Все ще е по-добре от нищо.
Все си мисля, че апетитът идва с яденето.

цитирай
3. thomas - @1
03.09.2009 19:33
Веднага ти обяснявам връзката със секса. Цялата работа тръгна от това колко е вероятно (и страшно ли е) да получиш инфаркт на стари години, докато правиш секс. Така стигнахме до Вазов. Оттам - до Под игото, от Под игото - до това защо го обвиняват, че бил слаб писател.
цитирай
4. sexolog - >>>
03.09.2009 19:38
анонимен, ако поискам да намеря връзката между "Под игото" и секса, ще го направя - повярвай! :))) Защото сексът е навсякъде и във всичко може да бъде открит ;)

А ако сме сериозни - Томас ми напомни за Вазов - че е намерил края си на сексуалното бойно поле ( и,ако не ме лъже паметта - с доста млада и чужда жена) - оттам започна някаква полемика.

Но този пост може и да не се окаже изключение,знам ли... може да си сменя тематиката :)))) Вие хич не ми казвате за вашите нестандартни местааа :-(
цитирай
5. sexolog - Любопитство, (нооу як ник!)
03.09.2009 19:54
Много голям почитател на литературата съм, ама много, наистина! Мога с часове да седя и да обмислям, колко възхитително тънко някой писател е изразил това или онова, откъде му е хрумнала такава връзка,и как бих го изразила аз...

Но, колкото и да е тъжно, трябва да се признае истината: художествената литература (съответно и четенето на подобен вид "материали") е толкова силно изместена от природните и точните науки,от ПЦ-тата и филмирането на всичко... ама толкова е далече вече от самото човешко ежедневие (в световен мащаб), че...

смятам, че не редно да искаме новите поколения да бъдат като нас... Аз също не съм искала да бъда като предишните поколения... намерила съм своя си път... както и всеки човек.

Те, децата, сега възприемат информацията по много по-различен начин от нас, аз дори се възхищавам на моменти, защото пък моят мозък в никакъв случай не е натрениран да помни толкова бързо и много точни факти...

Голяма работа - не четяли! Толкова са сега всестранно развити децата, толкова са бързо приспособими... Нека да им простим този недостатък - аз заставам на тази позиция.
цитирай
6. thomas - @sexolog
03.09.2009 20:03
Освен да почна да обяснявам защо няма нищо трудно в думите на Под игото...

куностас - сигурно става дума за иконостас, нали? ако не, явно и на мен ми трябва речник. но вероятността клони към нула.

втъкната - хайде бе, точно пък децата ли не знаят какво значи "да ти го втъкнат"?

осветена - какво, православната църква вече част от древната ни история ли стана? куцо и сакато си освещава заводите, магазините, къщите или сергиите - не виждам проблем децата до възрастта за четене на Под игото да са чули вече тази дума.

околовръст - дори и да не са от София, не може да не са чували, че по Околовръстното има проститутки. Ако пък не искат да се замислят защо Околовръстното шосе се казва така... не значи ли, че просто не искат да мислят?

фарфорови - не знам защо казваш, че фарфора вече го няма - това е руската дума за порцелан. ОК, тук определено трябва жокер. Но и да не знаех руски, можех да предположа, че думата ми звучи руска, оттам нататък с Google ми трябваха 4 секунди да съм намерил превода - проверих го специално!

блюда - даже не знаех, че е русизъм. мисля, че тази дума се използва достатъчно често и днес. Е, не от онези, чийто активен речник е от 500 думи, а пасивният не надхвърля 5000, но нали именно такива неща отличават културния човек от безпросветния консуматор.

обезателно - дали е точно русизъм? сигурна ли си? или просто традиционна славянска дума? но какво, хората днес не я ли използват? тогава защо я знам? И определено не съм я научил в час по руски.

цветарник - звучи ми да е точно саксия. Коренът е достатъчно ясен, за да направиш смислова връзка. А за възприемането на книгата дали ти трябва да знаеш каква точно саксия или ваза е този цветарник? Важното е, че явно е нещо, в което се държат цветя.

кехлибареви - е хайде сега, кой не е виждал кехлибар? И ако не е - да е, егати! :-) Във всеки случай ми се струва много по-вероятно да е виждал кехлибар, отколкото пепел от рози (вдъхновението за това сравнение ми дойде едновременно от фона на твоя блог И от беемветата на Министерството на отбраната).

смукални - това е трудничко. Но ако погледнеш, че в съседство има лули, ще се сетиш, че и това ще да е нещо за пушене.

варакладосани - е, тук и аз се затрудних. Все пак предполагам, че коренът на думата е варак, което е златна боя, с която се боядисват примерно кантовете на луксозни книги, както и икони и дървени рамки. Та предполагам, че става дума за това, че лулите са били декорирани по някакъв начин с варак.

(Между другото, мислиш ли,че Балзак пише по-разбираемо?)

в угода - пак славянски, а не руски корен, бих казал. Угоден, богоугоден - достатъчно разпространени думи, нали? Какво искаш да ми кажеш? Че децата "сгодна женица" не ги затруднява, но от угоден вече се разплакват? :-)

чибук - знаех, че е нещо за пушене, но нали съм си непушач, наложи се да попитам Google. Повярвай ми, за едно дете това действие е още по-привично, отколкото за мен. И така - за 3 секунди имах отговор, че това е вид лула. Отговорът - тук: http://www.kakvo.org/tword/%D1%87%D0%B8%D0%B1%D1%83%D0%BA

употребление - не звучи ли точно като употреба, ползване? Много ясно, че е стара дума, но нима е неразбираема? И Шекспир по-разбираеми ли използва? :-)

"ермитажът" - дали личната култура на един средношколец включва нуждата да знае какво е ермитаж? Или трябва да се ограничи само до презерватив, имплант и екстеншън? Туй е въпросът! :-)

кръжила - това и аз не го знам, признах си :-)

литографически - в 5 или 6 клас по рисуване се занимавахме с линорезба и правехме литографии. Да речем, че по онова време не съм знаел, че това означава просто печат, но пак е ясно, че става дума за някакъв метод за прехвърляне на изображение, за нещо отпечатано.

Влашко - сигурно всеки е чувал поне, че "власите на края на Дунава се давят". Ако да, редно е да се е заинтересувал и какви са тия власи. Що се отнася до това Влашко да е човек, сетих се за нашия виден пистел Рамбо Силек (според друг средношколец, успял да се увековечи с това попадение на някакъв изпит)

лесен художествен вкус - е това няма как да не го знаят. Защото лесният художествен (и културен) вкус е толкова характерен и за нашето време :-)

мученишката - явно архаизъм. Но като разликата е само 1 буква, дали е неразбираем, как мислиш?

махало - I'm sorrу. Не може някой да не знае какво е махало, това не е недостатъчна култура, а тотална липса на такава. И ако не от култура, поне от докосване до науката трябва да е. Физиката след Вазов ли следваше, че не помня вече?

миндер - стига де, и това ли вече го забравиха? А когато казват онова изречение на Иванчо с многото М-та - "майор Михов мрачно мастурбира между масата и миндера"? Тогава се сещат за думата, нали? :-)

глеч - това мисля, че го знам от 8-9 годишен. Дето се казва, от първия видян грънец, от първото влизане в битова механа, или от първия разговор на тема колко е важно да си пазим зъбния емайл.

халтав - и да не я знаеш, тази дума ще я разбереш само по звученето.
цитирай
7. lubopitstvo - Твоя ник е нооу по-як :)
03.09.2009 20:29
Ми то не е концерт по желание. Те не са такива, каквито ги искаме и ако ще да се изпотръшкаме всички от мъка, пак няма да се променят.

Ние нямахме филми в изобилие, те имат. Ние нямахме нет, те имат.

Ей ме мене, седнала тука да се зверча и да пиша, дето нет от пет години ползвам и съм станала на тез години, вместо да седна да си допрочета Еко-то.
Та какво да кажем за децата.
Общата им култура обаче, няма какво да се лъжем, е под всякаква критика.
цитирай
8. thomas - @lubopitstvo
03.09.2009 20:34
Още повече че с тоя нет просто няма нещо, което не можеш да научиш за секунди. Стига да искаш, разбира се... А и от филмите, ако се заглеждаш и по друго, освен кой кого удря и какво се взривява, също можеш да научиш доста. Е, проблемът е само в това, че често учиш имената на хълмовете в средната земя и на елементите от мебелировката в страната на Хари Потър...
цитирай
9. lubopitstvo - Можеш, стига да искаш, томас,
03.09.2009 20:38
ей го на, аз сега научих в нета за село Митино. Древна история, хабер си нянах за него.
Има всичко, но се иска едно качество, наречено любознателност. Никога не е късно да се развие. Та се надявам някога и моите да ги прихване.
Питам я щерката, отличничка иначе, в МГ учи, а елементарни думи не знае какво означават-
Ей, моме, много ще се излагаш след време, ако попаднеш при хора, които са чели!

Тя ми отговори - това време, мамо, е далече още. Тогава ще му мисля.
цитирай
10. thomas - @lubopitstvo
03.09.2009 20:44
Сигурен съм, че и качеството любопитство върши работа ;-) Абе извинявай, ама тази дума ми се струва русизъм, знаеш ли? От люблю питать ще да произлиза ;-)
цитирай
11. lubopitstvo - tomas
03.09.2009 20:54
Не бих казала, че е русизъм, с риск да сбъркам :)
По скоро е двете думи - любов и питане. Любов към питането.
Дават го равнозначно на любознателността, а един твой адаш, Томас Фулър, е казал-"Любопитството е дъщеря на невежеството" :-)
Лично аз мисля, че е двигател на човешкото развитие.
цитирай
12. sexolog - Томас
03.09.2009 20:57
Поставям се в момента на мястото на едно 12 годишно, влизам му в кожата, и в дрехите. Хайде, езикът му няма да използвам, няма да се вживявам толкова )))

Аз живея в град. Имам интернет, Хироус или Диабло на компа си, в скайпа ми изскачат постоянно някви яки фрази - средно между руни, букви и цифри, нашите са на работа (за да имаме нет винаги!) Още не си падам по момичета, но пък скоро съм прочел вЕрно "Хари Потър" и нощем тайно си мечтая и аз да уча такива яки неща в даскало, да имам чудодейни способности... абе, вече си достатъчно навътре в моя свят, нали?

Учителката по БЕЛ(много я уважавам госпожата, а и тя се старае да ни поизмъчи!) даде лятото да прочетем "Под игото" (заедно с "Ние, врабчетата", "Една българка", "По жицата" и "Том Сойер" ) Всичко изчетох, най-ме изкефи "Том Сойер", ама и другите стават. Остана "Под игото"

Сега ще се съглася с теб. Но за много малко неща. Прав си - цветарник, околовръст, употребление и мученишката - мога да ги позная какво значат.

Руски или славянски в даскало не учим, учим английски. Турски малко чаткам, че имам приятели турци, ама при Вазов точно тия думи, дето ги знам, ги няма.

Фарфор или кехлибар или махало не знам какво са, не съм виждал. Вярно, чувал съм изрази, свързани с тях: "Тайната на кехлибарената ракия се крие в лозовите поля от Карнобат" - значи,кехлибарът трябва да е вид ракия, а, познах ли? Или - махалото на Фуко,и това съм го чувал, но не знам,какво е. Викаш, нещо във физиката? Аз си падам много по физиката, но започнахме ей сега да я учим и явно не сме стигнали още до този Фуко.

За "миндер" - браво, брат! Не го бях чувал това изречение с многото "м",ама вече го разпратих в Скайпа (да се свети името Му!) - да знаеш, че за блога ти ще гласуват всичките ми контакти ( а те са над 400!) - стига да пускаш все такива свежи изречения!

За Рамбо Силек - уууу! Стига мухъл бе! Над тоя лаф се смяхме още във 2-ри клас, учителката ни го каза.

За Шекспир съм чувал, за Балзак - хич не. Ама тях не ги учим. И ако пишат като Вазов (офф, имаме и "Епопеята" - забравих!) - добре, че не ги учим.

Световна история също не учим. Ти не си ли чувал, че Световната се учи вече само в 9-ти ли беше, в 10-ти ли клас. Ние 6 години подред си цакаме българската, мога да ти цитирам всички дати, тестовете ги правя без грешка вече!

Такааа... Казваш, да вляза в нета и да проверя какво значи някоя дума ли? Тук, брат, приеми от мен поне 3 разумни причини да не го правя:

1. Ако вляза в нета, забрави да изляза поне половин час. А ако съм седнал на компа, забрави да стана преди да ме изгонят.
2. За да чета, значи няма какво да правя - т. е. има буря, няма ток и няма нет.
3. Абе, я защо не опиташ ти така да си четеш - да си въвеждаш през 3 думички и да им търсиш значенията.... аз не го ща!

Щом Йовков го харесах и го разбрах, ще си чета него, а вашят Вазов - четете си го вие, възрастните. Аз си имам моя свят, обясних ти вече. Ще вкарам в него Йовков, Радичков, дори Елин Пелин, някой ден ще ги чета на децата си. Вазов нека му обяснява майка ми, нали ще им е баба.
цитирай
13. sexolog - Томас и Любопитство
03.09.2009 21:11
Понеж' съм малко по акъла, та да дам разяснение относно русизмите, турцизмите и др. -измите.

Ако говорим по принцип - Томас правилно направи славянска връзка - не е редно да търсим кое е първичното, дори аз бих казала съвсем отговорно, че първоизточника е старобългарският - в много от съвременните рукси корени и основи и т.н. А преди това - общославянският.

Но говорим за -изми. (Хахахахахаха! Брееех! Пак проблематикие на Вазов - неговият живот - ненавистта към -измите!))))

Русизъм (или турцизъм) - се приема, че е дума, нехарактерна за българския (и не книжовна в дадения етап от езика) Русизмите и турцизмите са навлезли в езика ни думи в даден исторически период, когато тези нации са били актуални за България, нашият речник е бил повлиян от тези езици ( а те са и били активно изучавани!) В момента, обаче, се отричат именно поради неактуалността им (неупотреблението в езика) - въпреки, че хора от по-старите поколения ги разбират и ползват!

И аз говоря за такива чуждици,които наистина не са ясни на децата - ако вземем, например, думата "считам" - вопиющ русизъм! - всеки ще я разбере. Но не всеки ще разбере "блюдо". В момента се сервират "ястия", "специалитети", ако щете, но "блюда" никой не пише в менютата...
цитирай
14. lubopitstvo - sexolog
03.09.2009 21:14
Аз тогава също не го прочетох Под игото-много скучно. Никога не четях задължителните книги. Те ще ми кажат аз какво да чета!
Четях само xxl книги за тогавашното време. Сега нищо не четат. Повечето, защото ще бъдат обвинени в "задръстеност".
Но скръбта при писане на съчинение е много голяма. И системата позволява да се лавира по всякакви начини и госпожата накрая на никакво четене-АБСОЛюТНО НИКАКВО, да ти напише шест.
Дали мама ще ги пише вместо теб, дали от нета ще си ги приписваш, начини има, свидетел съм.
Но истината все ще лъсне някой ден и ще стане неприятно.

цитирай
15. beckslover - :P
03.09.2009 21:18
Я и за връзката адронен колайдер-секс))))P И за Нарцис/измите/;)
цитирай
16. sexolog - Любопитство,
03.09.2009 21:48
Има и деца,които четат. Дори всички деца могат да четат. Въпросът е да покажем "новите" xxl книги, и да ги приоткрием за тях. За сегашните деца новите, непознатите изживявания са също толкова ценни, колкото и за нас били :)

Аз работя с деца, затова съм се хвърлила така яко да ги защитавам. Трябва да ти кажа, че нямам нито едно дете, на което да съм представила да кажем, Зелазни, или Шекли, или "Хрониките на Нарния" (едно начало към великия К.С.Луис), оооо, и "Пътеводителя"! , няма нито едно,което да е отхвърлило тази литература! Изяждат гииии като "семки без обелки" - както те самите се шегуват, търсят други и други техни книги, също както ние навремето търсехме К.Май (аз бях там :), Дюма, по-нататък и Азимов.

Смятам, че щом поколението има някакъв конкретен интерес, нека да чете, да изяжда тези книги, които го завладяват - какво искаме ние от едни деца - да правят паралели между символиката на Гьоте и Булгаков ли - ай сектир!
цитирай
17. lubopitstvo - Имаш право,
03.09.2009 22:16
както казах в по предния пост-апетитът идва с яденето. Моята ще чете Здрач.
Ноооу била яка!

А, и да ти похваля сина си-прочел е осем книги през ваканцията. На осем години е. Нооу ма кефи :)
цитирай
18. sexolog - Ха така!
03.09.2009 22:48
Похвали ги най-накрая децата! Похвали ги, завалийчетата!

Все отнякъде се започва. "Здрач" е сега хитът сред момичетата, поне е тухле, та виждат, че и дебелите книги биват интересни ;) А като изчете серията - ти си на ход, лека-полека и Вазов ще се промъкне в сърчицата им :)

Ама не можем да им бутаме веднага "Под игото" и да цвилим, че не четяли децата...
цитирай
19. lubopitstvo - Цвилим?
04.09.2009 09:12
Това прозвуча грубо. Хубаво е да обичаш децата и да се поставяш на тяхното място, обичам ги и се поставям на мястото им, но едно е да им се кефиш отстрани, друго-да си им майка и да отговаряш за тях на 100%. Аз съм на ход във всяко отношение, а ти когато станеш родител ще разбереш този постоянен ход в днешното съвремие колко негативи крие.
цитирай
20. sexolog - Не исках
04.09.2009 12:22
да те обидя, Любопитство. Както и никой друг. Аз не се насочвам към никой конкретно, говоря в най-най-общ план. Защото съм част от това общество, също влизам в НИЕ - със всичките му косури.

Права си, че отговорността да отглеждаш тийнейджър е по-голяма,отколкото да говориш отстрани (и да им се кефиш!) Лошото е, че не всеки поема отговорностите си... далеч не всеки...

Аз работя именно с проблемни деца - с тези,които са заклеймявани за "невиждана досега" агресия, за безразличие към бъдещето си и прекалена пристрастеност към пц-тата. Заклеймяват ги и за това, че ценностите им се покриват единствено с тези на чалга-културата и на престъпния свят. И постоянно в публичното пространство ги критикуват за това, че не четат! Търсят се виновни... ту образователната система била виновна, ту учителите били криви, че взимали мизерни заплати и затуй нехаели, ту се експонира някакъв правителствен (а понякога и световен!) заговор за "осакатяване" на поколенията!!! Но никога, никога не можем да "намерим време" и да се замислим, че ключът се крие в нас самите. Само индивидуалните усилия и време на всеки родител (роднина) са способни да сътворят промени в ценностите и навиците на децата.

Затова аз наричам този акт "цвилене". Защото е грозно и е на висок глас. Не мога да го наричам църкане, мрънкане или даже пискане. Заприличали сме на някакви демагози, завладяни от собственния си прекрасно обучен образ и само сипем критики. Забравили сме нашите грешки... а те са били същите, АБСОлютно същите, само проявленията ни са били други...

Наистина има реален шанс да окепазим това поколение тийнейджъри, само с безверието си в него, само с критикантстването... А те слушат! Техните ушички чуват много по-добре от нашите, душичките им попиват като кухненски гъби... защото са само едни деца... имат нужда от елементарни неща - деликатно напътствие, сърдечно общуване, малко любов... и ВЯРА в тях...
цитирай
21. thomas - @sexolog
04.09.2009 12:27
Изобщо не е световен заговор, а най-естествена логична нужда на целия световен бизнес - не им трябва да се наговарят - всичките имат нужда от едно и също. От колкото се може повече тъпи консуматори. Точно както собствениците на птицеферми имат нужда от пилци.
цитирай
22. inel379 - !!!
04.09.2009 12:55
Абсолютно съгласна съм!!!
цитирай
23. sexolog - Томас
04.09.2009 13:01
За това пък колко мога да споряяя. Но ще кажа само едно: тъпите консуматори (през годините: златотърсачи, бригадири, строители и тн и тн) в едно общество винаги са били нужни, винаги тенденцията е вървяла натам и промени не сме имали :)

Обаче - от къде тръгнахме и до къде стигнахме )))

Ако се върнем към Вазов, и го поставим отново за илюстрация: как така, аджеба, в едно общество, в което е било стотици пъти по-труднодостъпно образованието, хора като него са намерили начин и са станали това,което са? Това без помощ от близките, ще ме извиниш, не става...

Винаги има,и ще има някаква имаргинентна и необорима заплаха, Томас. От която да се оплачем, да я виним нея, нея...

Айде, отивам да се върна към прекрааасната, животодаващата тема сеекс, да ви доставя и малко удоволствие, няма само да цвиля )))
цитирай
24. thomas - @sexolog
04.09.2009 13:08
Интересно, май изобщо не разбираш какво значи тъп консуматор. Даде примери все на хора, които се занимават с ГРАДИВНОСТ. Не, това не са тъпите консуматори, това са все хора, които се борят с живота. Тъпият консуматор го гледа отстрани. Известен е още като диванен картоф (couch potato). Единственото, което умее (освен да яде, пие и онова третото, което ти е основната тема), той умее само още 2 неща: да натиска копчето на дистанционното и да пазарува.

А за да станеш нещо - било като Вазов, било като който и да е друг, чието име се знае, ти трябва само едно. Трудности. Не помощ, а трудности. Каквито днес, благодарение на свръхзадоволеността и безопасността на съществуването, просто няма.
цитирай
25. boristodorov56 - Голяма работа - не четяли! Т...
04.09.2009 13:17
sexolog написа:


Голяма работа - не четяли! Толкова са сега всестранно развити децата, толкова са бързо приспособими... Нека да им простим този недостатък - аз заставам на тази позиция.


А като не четят българска литература, най-вече класиците - как ще го хортуват езика ни - българския.
Нали в класиците ни е закодиран българския дух.
Той езикът ни не е шльоковицата от интернет, нито пък писаниците в него без спазване на никакви правила.
Само в този ли откъс виждаш Вазов?
А "Немили-недраги", "Хъшове", "Епопия на забравените"? "Под игото" няма да говорим - види се не го тачиш.

Рано, много е рано, пък и кои сме ние, да решаваме за Иван Вазов - да го бъде ли или не!
цитирай
26. lubopitstvo - Не сексолог, не си ме обидила.
04.09.2009 13:18
Да си родител е трудно, особено ако се опитваш да си добър родител.
Проблемите с подрастващите са много и основната вина е в родителите. Факт! Неоспорим!
Не можеш да нямаш време за децата си, да не разговаряш с тях, д хвърляш отговорността на всичко останало, само и само на теб да ти е спокойно на съвестта.
А отговорността е наша.
Егоизъм, материализъм-това е обществото днес, а те живеят с нас и се учат от нас.

Все си мисля за онази реклама/тя не е и точно реклама-клип телевизионен/ с детето, което плаче в креватчето с решетки, майката влиза, пъха биберона в устата, включва му въртележката, светва лампата и излиза. Без топлина, без нежност, без нищо. Това е прехвърляне на отговорността на разни вещи, бездушие е.
Така се получават не човешки същества, а чудовища.
Ако влизам в противоречие с предният си коментар, то е защото нещата никога не са еднозначни.
Излезе ли детето ти на улицата и срещне ли чудовище, може да се сприятели с него и да стане като него, независимо, че си хвърлил цялата си душа, за да го направиш човек.

Между другото, съгласна съм с томас, че днешните властимащи създават тъпи консуматори, защото имат нужда от хора, които не могат да мислят.
цитирай
27. ranko - Решавай си го спешно - става ми вече от тебе смешно
04.09.2009 13:55
Какъв е проблемът-че Вазов е написал книгата доста отдавна или че ти сега се сети ,че всеки език търпи еволюция.Ами като нещо не ти е ясно отвори тълковния речник или най-обикновенния речник на българския език.С какъв акъл въобще си тръгнал да обясняваш нещо,което и ти самия не разбираш.Ей това ти е проблемът.Решавай си го спешно - става ми вече от тебе смешно.Вазов е перфектен.
цитирай
28. ranko - ”О, неразумни и юроде! Защо се срамуваш да се наречеш българин?
04.09.2009 14:04
”О, неразумни и юроде! Защо се срамуваш да се наречеш българин?"
цитирай
29. pilcho - ...
04.09.2009 14:50
Интересно, преди петнайсетина години никой от моите съученици не се оплакваше, че не вдява какво пише в тия произведения.
Нищо конкретно - изводите са общи ;)
цитирай
30. diso - sexolog,
04.09.2009 14:54
явно сексът ти е по-силна тематика! Давай с това, в което си добра! А нещо като не разбираш, интересувай се!
Успех! И приятен ден!
цитирай
31. анонимен - an 2
04.09.2009 14:56
аз пък му разбирам всичко на "Под игото" . и т'ва, че не са били баш под иго го рабирам и сексуалните задявки в метоха, а Бойчо най-го разбирам: "Дали е да е жената? Или да е славата? - тц, тц......трудна работа. И двете!"
цитирай
32. mrazekoff - Чудя се,
04.09.2009 15:04
всъщност какво е посланието на този материал. Да се присмеем на Великия Вазов за думите, които използва??????? За изключителната неграмотност на младите? За второто мога да дам пример и да видим как ще ми обяснят някои значения на най-употрлебяваните думи в техния речник. Може ли някой да ми обясни "ЯКО" , "СТРАХОТНО" (когато става дума за нещо прекрасно , обаятелно, красиво) и се произнесе това определение с корен !!!!!СТРАХ????. А, УАУ??? ПО ДЯВОЛИТЕ???? ЗА БОГА???? - Последните взети от филмите. Може още много да се изброява. Явно децата, израсли пред компютъра и свикнали с "ДА СЕ ЗАБАВЛЯВАМЕ" никога няма да разберат думите на ВАЗОВ, или поне да си направят труд да попитат някъде, да посетят някой етнографски музей, да почетат нещо за миналото , за епохата през която е творил Вазов. Все едно Вазов да чете История Славянобългарска и да не я разбера, понеже и писана в същия интервал от време. Проследете една анкета на някоя от телевизиите и ще видите общата култура на българина. Що се отнася до коментари, всички пишем и смятаме, че сме върха..... Жалко е, да се обръща гръб на един от най-великите творци на България, с най-богатия речник от думи , жалко е за нас, които трябва да поддържаме огъня на българската реч жив. Прости ни дядо Вазове, ЗА НАШАТА ПРОСТОТИЯ И МЪРЗЕЛ!!!!!!!!!
цитирай
33. ranko - Ако искаш ползвай Вазовия стил на изказ.
04.09.2009 15:06
diso написа:
явно сексът ти е по-силна тематика! Давай с това, в което си добра! А нещо като не разбираш, интересувай се!
Успех! И приятен ден!

Направо ми стана интересно в коя тематика е добра.Я бе дърволога ,я разкажи нещо за сексологията.Вазов не ти е тема -това всички го разбрахме.Какво закусваш,какво обядваш,как си с вечерята -в сексулен смисъл ,естествено.Или и трите работи ги правиш наведнъж.Ако искаш ползвай Вазовия стил на изказ.
цитирай
34. ufime - Стига сте критикували момичето,
04.09.2009 15:10
само защото му е мъчно за децата, де!
цитирай
35. diso - mrazekoff,
04.09.2009 15:15
по-точно не бих могъл да го кажа!
Аз самият си купувам книги, издадени преди поне 80 г. и там, освен с правописа, трябва да се "боря" и с тогавашните изрази и думи. Например:
"Аз му викам: Джоне, много РАКИЯ пиеш! Това е лошава работа!" - "Лунната долина", Джек Лондон
Обикновеноте хора през 20-те години едва ли са знаели какво е уиски и преводачът е адаптирал текста.
цитирай
36. diso - ranko,
04.09.2009 15:17
всеки да си пише, от каквото разбира!
цитирай
37. sexolog - Ето за какво говоря!
04.09.2009 15:58
Проявления на общество всеразбиращо и всезнаещо, което е и самовлюбено. И който не е като него, е просто тъп. А това, че става дума за деца, които не разбират - не е никак от значение...

Благодаря за коментарите ви. :)

Бих искала отново да напомня, че в поста не става въпрос за това, дали Вазов е велик или не е, дали той е разбираем от зрели хора, а за това, дали езикът му е ясен за съвременните деца, които щем или не щем, но са вече други, а не като нас.

Става въпрос за това, че ние, великото образовано общество, което ревниво пази Патриарха просто НЕ ЖЕЛАЕМ да стимулираме децата да почерпят ценностите му, а натякваме и цвилим. Защото ние сме го разбрали навремето, на 12-13 години (а дали е така?), значи и те ТРЯБВА. Иначе са развалено поколение и не стават за нищо.

Дала съм абсолютно произволен откъс от "Под игото", но ако си направите труда да отворите книгата и да си я припомните, ще видите, че тя е ПРЕнаситена от целенасочено заложени от Вазов чуждици,както и създадени от него български означения. И това не е случайно, нека си спомним опозицията кръгът "Мисъл"-Вазов, а също така "обратът" на Вазовия език и възгледи на тази тема в късния му период (градската проза).

Много ви моля, това са толкова сериозни въпроси, че езиковеди и критици досега работят върху тях, а обществото ни иска един ученик просто да хване Вазов и после да пише по форумите колко велик писател е той, а и той колко е велик, че го е разбрал!


цитирай
38. sexolog - Томас
04.09.2009 16:08
Разбрах за "тъп консуматор", но явно не съм се изразила достатъчно ясно, та е останало недоразбрано.

Нарочно съм го сложила в един ред със златотърсачите, строителите и пр.маркери на по-новата история, защото изразявам мнение, че откакто човечеството е загърбило "робовладението", оттогава се търсят заместители: заместители на необразован люд, който по един или друг начин бива стимулиран за едно-единстено нещо - без много да се замисля, да пълни джобовете на 2-та процента от владеещите основните материални блага в света.

И няма значение, кой добър, кой лош, кой трудолюбив или не. Основното е, че са отнесени към "материала" - т. е. нови роби, дори и доброволни. А роб е всеки, който не се замисля над действията си, над реалните резултати,които носи с тях.
цитирай
39. diso - sexolog,
04.09.2009 16:40
наистина на голяма част днешните деца им е по-трудно да разбират Вазовата реч от онова време.
И децата най-малко са виновни. Защото малките деца по природа са любопитни и ако е нямало кой да ги поощрява, постепенно са изгубили тази си склонност. Освен това, езикът преди 30-40 години е бил по-близо до онази епоха от днешния, а и руски се изучаваше от всички (да не забравяме, че книгата е писана основно в Русия). Вината е и на съставителите на книгата - могли са да пообяснят това-онова.
А какво да кажем за т.нар. "литературни критици" - в "творенията" им рядко се срещат български думи. После - децата виновни.
Ами в някои ТВ-предавания? - някой влязъл в нета и къде разбира - къде не разбира езика (или за да звучи ПО-ФЕШЪН) - къде превел - къде побългарил чуждата дума. Пример:"Ревюто беше СИТУИРАНО еди-къде си и РЕШЕНО в еди-какъв си цвят."
цитирай
40. thomas - Решение има!
04.09.2009 17:00
Ето сега се сетих какво е спасението! Но първо ще разкажа една история...

Учителката по география в първия учебен ден влита разплакана в кабинета на директора и казва "С тия изроди не мога да се оправя! Аз трябва да им преподавам днес за глобуса, а те изобщо не млъкват и не ми обръщат никакво внимание!". "Спокойно" - отвърнал директорът - "всичко е въпрос на подход. Сега ще дойда с Вас при тях и ще видите как ще успеете". Отишли в класната стая, директорът погледнал диванетата и казал: "Копелете, някой от вас може ли да сложи презерватив на глобуса?". Мълчание. Шах. Един от учениците се обажда: "А какво е това глобус?". "Ето това ще ви обясни сега учителката ви по география".

Та ето какво е моето предложение. С какво е най-известен Вазов, освен с "Под игото"? Щом четете в този блог, значи вече знаете - с това, че е умрял на над 70 години, докато е правел секс с млада дама. Иначе казано, известен е с това, че бил ебаси пича. Смятам, че именно този факт трябва да се комуникира с учениците, за да им се предизвика интереса към него. Искате ли и на 70 години да ви се лепят млади мацки? Е, тогава прочетете "Под игото" и ще разберете как го е постигнал дядо Вазов. Учете се от него.

sexolog, надявм се успях да върна дискусията в твоята основна посока, нали? ;-)
цитирай
41. sexolog - Е,е, Дисо!
04.09.2009 17:01
И аз за това говоря!

Факт е, че езикът е друг. Просто е факт, и толкоз. Никой не казва, кой език е по-красивия, по-правилния, по-интелектуалния.

Но толкова ли е трудно да се признае това! Да се изпъстри книгата, ако щеш, с пояснения под линия.

Не всички деца имат интелектуални родители, които разбират от л-ра, които разбират Вазов! Трябва да се даде шанс на всички деца . Шанса не толкова дори да разберат Вазов (аз не съм склонна да се очаква това от хора без опит в живота), но поне да разберат,какво са прочели, фабулата.

И въобще не желая да коментирам езиковите внедрения. Това е толкова нормално да модифицира даден език и винаги, във всички времена е имало силно обществено негодувание. Отново нищо ново. Но е неизбежно, независимо дали го харесваме... И не трябва да си затваряме очите пред това - никога не е известно,каква цена ще заплатим...
цитирай
42. sexolog - Хахаха, Томас
04.09.2009 17:04
Хахахахахахахаха

Страшен си!

Ще опитам да се върна към секса, тъкмо ми беше паднала оная работа, ама настроението ще дойде :)
цитирай
43. thomas - @42
04.09.2009 17:07
Може ли аз? Може ли аз?!

За бележките под линия имам предвид - виж колко хубави написах вчера :-)
цитирай
44. sexolog - Виж какво
04.09.2009 17:17
идеята е много добра!

Ще се захванем ли?

Предлагам следната учебно-образователна схема: аз мога да поема скучната работа (обясненията под линия)

а ти паралелно (гледай сега каква готина рабоат ти давам!) - същите тези обяснения, но през призмата на съвременния език, жаргон, реалии и традиции - за справка "да ти го втъкнат" :)))

Така твоят вариант ще се разхожда апокрифно по форумите и след като някой ученик го прочете, ще стане приложим и модела на обучение с учителя по география :)
цитирай
45. thomas - :-)
04.09.2009 17:20
Мога направо да отделя раздел във форума http://gramotnost.znanie24.info, посветен на думите от "Под игото". Така ще придадем на проекта и интерактивност... :-)
цитирай
46. diso - Обективно погледнатооо ...
04.09.2009 17:52
има смисъл:))
Весела вечер!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: sexolog
Категория: Тя и той
Прочетен: 58221
Постинги: 6
Коментари: 129
Гласове: 78
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031